03 november 2007

Grundlurad - och förbannad

Häromveckan tänkte jag att jag skulle göra fejkhamburgare till middag hemma - ni vet såna där när man köper färdiga pannbiffar och lägger mellan bröd - så jag köpte hem allting jag saknade från affären och skred till verket. Senapen jag köpte skyltade med "Uten tillsatt sukker!", men jag tänkte inte så värst mycket på det förrän härom dagen när Anna såg flaskan och sade att det säkert var fullt med sötningsmedel i istället. Jag tittade efter och jodå, mycket riktigt - senapen är sötad med sukralos. Den hamnade i papperskorgen direkt.

Det här gör mig på gränsen till Kalle Anka-arg (uttryck © Daniel Ekman). Här slopar man sockret till förmån för någonting som är 600 gånger sötare, naturfrämmande, innehåller klor och är besläktat med så trevliga substanser som hormoslyr och neurosedyn - och så har man mage att marknadsföra det som någonting BRA? Jag kanske är naiv, men så får det väl ändå inte gå till??

Inga kommentarer: