30 oktober 2007

Cirkus Telenor

(Disclaimer: Den Nationella Operatören som jag nämner och gör narr av i stycket nedan är på flera områden konkurrent med min nuvarande arbetsgivare. Men det påverkar inte min upplevelse.)

Att beställa en fast telefonlina från Den Nationella Operatören torde väl inte vara så svårt, tycker man. Men jodå, det är det!

Man börjar med att fylla i ett till synes enkelt webformulär, trycker på skicka och sen ska allting vara klart. I en perfekt värld. Här blir det först ett par mail fram och tillbaks om bolignumret, dvs lägenhetsnumret som står tryckt i dörrkarmen, innan man till slut - tre veckor senare - får ett SMS om att det kommer en montör och hälsar på när man är på semester i Spanien. Efter ett snabbt telefonsamtal till Operatören så blir det ändrat utan friktion, och nytt datum spikas en vecka senare, idag. (Dessutom försökte killen jag pratade med att få mig att konvertera mitt mobilabonnemang [som är tecknat av jobbet] till hans firma. DÄR gick han bet!)

Igår kom det ett SMS från avsändare 80031073 som säger att jag har bestilt en tjeneste fra 3833585, och att en montör ska komma till mig imorgon. Det står också Ring Montørselskapet på xxxxxxxx. Din referanse er xxxxxx. Så lite frågande provade jag att ringa numret som angivits, och det visar sig gå till Operatörens talsvarsmaskin som ska lotsa en till rätt bolag - smidigt. Jag får lyssna på en dräll alternativ och till slut kommer "om det gäller inkoppling av telefon i Osloområdet på tisdagar och ditt efternamn börjar med LA, tryck 47" eller något liknande, jag trycker och ombeds knappa in mitt postnummer. pip pip pip pip så klickar det och tutar lite och -vips- så sitter jag i en ny talsvarsmaskin, den här gången hos Montören. De upplyser mig om att de har kontorstid mellan 8-16, och eftersom klockan är tio över åtta hänger jag kvar. Till slut börjar det tuta och en vänlig röst meddelar mig att de jobbar på att ta mitt samtal så fort de kan. Efter tredje gången jag hört det meddelandet lägger rösten glättigt till att "om det gäller telefoninkoppling för Operatörens räkning, ring istället xxxxyyyy". Suck.

Jag lägger på och ringer det nya numret och, you guessed it - en ny talsvarsmaskin. Efter diverse gissningar om var Oslo passar in i Norges geografi så börjar det tuta igen och man jobbar på att ta mitt samtal så fort man kan. Efter tio minuters tutande bryts samtalet, då blir jag tjurig och kliver på bussen mot jobbet och beslutar mig för att ringa därifrån. Efter ytterligare en dust med talsvarsmaskinen så kommer jag fram till en riktig människa(!) som faktiskt är riktigt trevlig. Dock hittar hon inte mitt namn i sitt system, ej heller referensnumret jag fick över SMS. Hon frågar mig var jag bor, och jag berättar det och hon säger "jaha, DÅ förstår jag - just den gatan ligger felinlagd i Operatörens datasystem, det är inte VI som har hand om den adressen utan ett ANNAT företag!" Som tur var hade hon numret till det Andra Företaget, så jag tackade artigt och lade på och muttrade för mig själv ondsinta eder om Operatören medan jag slog det nya numret.

Efter dagens fjärde (tror jag, jag har tappat räkningen) talsvarsmaskin och ytterligare gissningar om Norges geografi så får jag igen en människa på tråden. Han kunde verkligen inte förstå varför jag ringde överhuvudtaget - det där var ju bara till för om det blev något PROBLEM. Så all den tid och detta talsvarsknappande har varit helt förgäves; man önskar ju att Operatören hade varit lite mer tydlig i sitt SMS så att jag hade sluppit undra...

27/9 beställde jag telefonlinjen; 30/10 fick jag den installerad. Joråsåatt.

Inga kommentarer: